onsdag 16. september 2009

Mat og barn-bloggen min (O:

Min gode venninne Kari sier til meg at : Interessen for mat kommer med alderen (O: I dag ble det servert Afrikansk Fårikål i mitt hus, siden det jo er fårikåltid om dagen (O: Retten er ikke for amatører siden den er veldig sterk, mye smak..Men en kan kanskje være litt mer forsiktig med chilien enn jeg er... (Jeg bruker mye mer enn oppskriften, ) (O:

Jeg gjør som følger:

Brun smør eller ha litt olje i en kjele. Sett platen på sterk varme og ha 1 1/2 finhakket løk og 1 ts finhakket hvitløk oppi.La det surre til det er blankt og litt brunt i kantene. Ha så 4 ferske hakkede tomater, og litt salt og pepper i gryta, rør inn løken og la det koke i ca 4 minutter. Ha i et lite glass tomatpure, et boks hakkede tomater og tre fire ss chilli, rør inn og kok i noen minutter på sterk varme. Del 1 kg lammekjøtt opp i middels store terninger og brun det i ei panne. Ha det i gryta sammen med ca 6 dl vann. Rør sausen inn i kjøttet. Skjær opp 1 hodekål, eller 1,5 nykål og legg den øverst i gryta. Sett på lokket og kok på svak varme. Retten skal stå til kjøttet er kokt, ca 2 1/2 time.
Serveres med ris og kokt spinat, eller kokt (maks i fem minutter) broccoli som vi liker bedre enn spinat. Vi er sterke nok som vi er i denne familien (O:
Dette er kanongodt, mye smak, og en cool vri på fårikålen. Men den nydelige norske varianten kommer på bordet den også (O:

Petra Prøvedokke....



De søte bildene av gromungene taler for seg selv (O:

Rebekka hadde et lite uhell etter skolen i dag. Hun skulle prøve å sykle med lukkede øyne!!!! Det fant vi begge ut at ikke var så veldig lurt. Det ble blåmerker og skrubbsår, på dansende hip-hop bein........

Colin skulle ta bilder i barnehagen i dag. Han hadde klippet håret og fortalte meg at: Jeg har vært å klippa håret mitt hoss frisør'n der du er, jeg, mormor!! Jeg har klippa meg forat jeg skal værra fin på bilde!!! Men så ser han på mammaen sin og sier: Jeg skal ikke smile på bilde, mamma, Jeg skal se rar ut!! Og så lager han et mystisk ansiktsuttrykk...( Nå er jeg veldig spent på barnehagebildet hans (O: ), selv om mammaen hans svarte han at: Det gjør ikke noe. Jeg liker deg når du ser rar ut også, jeg..

Herrrlig (O:

3 kommentarer:

Hage foto og natur sa...

Hei!
Herlig perler fra Colin!
Gleder meg til å se bildene fra barnehagen:D
Håper det går bra med Rebekka etter fallet!
Ting må prøves og erfares; husker hvor gøy det var å sykkle uten hender på styret.
***
Så spennede med en ny variant av fårikålen, "Afrikansk fårikål"
Jeg har etter anbefaling my chili maten.
klem fra Jorunn

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Oj, den Fårikål-oppskriften skal jeg vise til Egil, for han elsker alt som er sterkt! Herlige ord fra Colin igjen, og han og Rebekka ser ut som de har det fint sammen! :-) Brev... jeg vente ennå jeg...! Ha en fin kveld! Hilsen her fra Sukkertøy-huset

Anonym sa...

:o)))))


/Kaja