onsdag 15. april 2009

Burde kanskje bytte navn til Matvrak-Bloggen??

Italiensk kjøttsaus...


Har vært på Harry-tur, og handlet mye kjøtt, kjøttdeig pluss pluss...Så i dag ble det italiensk kjøttsaus på menyen. Serverte båndspaghetti ved siden av, men sausen egner seg veldig godt til pizza, og til hjemmelaget lasagne, for å nevne noe. Sausen har mye smak, og smaken er bare kjempegod, om jeg må si det selv. (O: OPPSKRIFTEN KOMMER HER:


3 ss olje varmes i ei gryte. 3 løk hakkes og stekes sammen med 1 kg kjøttedeig/karbonadedeig. Kjøttdeigen skal bli småkornet. Tilsett 3 ss smør, 1 finkuttet selleri, 1 finkuttet sellerirot, 4 finhakkede gulrøtter (raspes hvis det skal være pizzasaus eller til lasagne) og 2-3 fedd hvitløk (kan sløyfes). Kokes i ca 10 min. Så tilsettes 2 bokser tomater, 1 lite glass tomatpure', 2 ss frisk eller tørket basilikum, 2 ss oregano eller merian, 2 dl rødvin eller buljong, samt salt, pepper og paprikapulver etter smak. Jeg er ingen amatør, og bruker rikelig med chili, som jeg kutter i små biter. Chili gir også rask forbrenning, så det er bare å kutte og putte i gryta. Jeg bruker ikke mål til krydderet, men slumper. Så smak deg fram. Noen liker forsiktig smak, andre flesker til (O:

La alt småkoke i ca 20 min. Rør om av og til. Gled deg til å spise (O:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du er nå alltid så kreativ i matlagingen. Litt mer kreativ en n hva jeg er der gitt hehe..
Så godt ut.
Nå er det ikke lenge før dere reiser til varmere strøk, skulle gjerne ha vært med.. neste gang .. ;o)))

Kaja

Hage foto og natur sa...

Jeg elsker pastasaus med spagetti.
Fikk vann i munn av bildene.
håper vi får til en "Harrytur"snart!
Fryseren bør fylles opp her også.
Ha en kos helg alle sammen :)))))

klem fra Jorunn

Anonym sa...

hei! HARRYmaten din så hærlig ut.skal på harrytur 7 mai.
hils og god helg til dere
klem fra toten

Anonym sa...

Hallo! Jøss så mye fresh mat! Ser veldig godt ut. Håper vi blir invitert på noe nytt og spennede (og godt..) snart?! ;-) hehe.
min blogg er oppdatert i dag! ;)

klem silje