søndag 29. mai 2011

Olivenbrød med tomater.....

 Liten varmhevet gjærdeig: 4 dl lunkent vann, 1/2 pakke gjær, 1 ts salt, 2 ss sukker, 6ss olivenolje, hvetemel til deigen får riktig konsistens. Etterheves, og trykkes ut i langpanne. Bruk gjerne litt olje.

 Trykk ned i deigen: Et glass oliven delt i to. Et beger cherrytomater, delt i to. Klipp over gressløk, og kvern grovt salt over. Litt olje på tilslutt.


 Stekes på 200 grader i ca 20 min, midterste rille. Smaker nydelig til supper og.... Greskinspirert kylling....
Skrell ca 10 store poteter og del opp i terninger. Hell over i langpanne. Hell over et glass avrente oliven, delt i to, eller legg dem oppi hele. Et beger eller mer cherrytomater. 15-20 hvitløksfedd. Saften av en halv sitron presses over. hell over godt med olivenolje og klipp noen kvister rosmarin. Legg kyllinglår eller fileter (hva du har) over. Stekes på 200 grader i ca 1 time. På midten. Salt og pepper og krydder du liker.
Enkel og god mat!! Serveres med hjemmelaget tzatsiki.


Takk Anja, for god oppskrift (O:

5 kommentarer:

Hage foto og natur sa...

Så fristende!
Den vil jeg prøve!
I dag har vi vært med Alex på fotballcup på Kalvøya!
Ha en fin kveld1
klem fra Jorunn

Anne sa...

Halloen!
Dette så da virkelig fristede ut..
kjenner duften...
flott at du deler.
Jeg venter på litt sol og varme så jeg kan ut i hagen,har ikke hatt for mye godt vær i det siste,men har benyttet tiden til litt oppfylling i fryser`n..
Ønsker deg en ny fin uke!
klemmer Anne

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Nam nam!!

Dette såååå bare nydelig ut.Her er det dagen derpå,og jeg har lyst på mat hele tiden:)Ble ivertfall super sulten nå:)

ha en fin ny uke!!

Klem Linda:)

Turid sa...

Nam nam, dette så godt ut! Og dette kan jeg også spise...jippi! Bytter bare hvetemel med spelt!
Tusen takk for oppskriftene, og for koselig hilsen!
Ønsker deg en fin uke!
Vi er bare hjemmom noen dager, så skal vi ut igjen til havet!

Klem fra Turid;)

hobbyvimsa sa...

Hei høpp!!

Ja tenk at du har kastet det fatet..Tenk på hvor mye vi har kastet opp igjennom årene,som vi gjerne skulle hatt nå:)Kommer sikkert til å kaste mye nå også som vi angrer om 15-20 år hihi!!

Tusen takk for alle gode ord du legger igjen hos meg,du er så søt og raus med god ordene!!

Ha en fin dag!!

Klem Linda:)