lørdag 21. mars 2009

Lørdagsmaten...

..var det min tur til å lage i kveld. (O: Jeg liker å lage mat, koser meg veldig med det. I kveld startet jeg med å lage focaccia. Tror det skrives slik. (O: Uansett er det kanongodt.
De soltørkede tomatene og rosmarinen, setter en ekstra god smak på brytebrødet. Smaker nydelig til supper, og selvsagt til Tikka Masala....

Mens brytebrødet avkjøles, og risen gjør seg ferdig av seg selv i riskokeren, woker jeg grønnsakene for seg selv. De skal tilslutt blandes med Tikka Masala sausen og kyllingfiletene som er stekt og krydret. Sausen står og småkoker mens grønnsakene stekes..

Jeg serverer øl, eller helst vin til retten, bortsett fra til brusdrikkende ungdom (O: (O:
Brytebrødet smaker forresten også veldig godt med grønn salat, ost og skinke.
Focaccia
5 dl vann
50 g gjær
2 ts salt
6ss olivenolje
ca 11 dl mel
evt kvister av rosmarin, soltørkede tomater, tørket rosmarin.
Lag vanlig gjærdeig.
Heves.
Trykk ut brødet i smurt langpanne.
Etterheves.
Prikk deigen med fingrene slik at det blir groper i hele deigen.
Stkk nedi tørkede kvister av rosmarin, eller strø tørket over,
soltørkede tomater i passe biter og dryss over grovt salt. Tilslutt pensles
over med litt olivenolje.
Stek ved 200 grader i ca 15 min, til brødet er brunt og fint.



3 kommentarer:

Anonym sa...

mmmm det så godt ut!
Her ble det kylling og ris ved kjøkkenbordet.. NÅ gleder vi oss til å bli ferdig med stua.. Over neste helg så tror vi at det blir bra ;o))))

Håper håper..
Klem

Hage foto og natur sa...

Dette så godt ut MaiLiss:D)
Vi hadde tenkt til å spise ute i dag, men etter turen rundt semsvannet ble det sporten på tv og- faktisk kylling og ris med godt tilbehør.
Jeg kommer til å prøve meg på retten din;)
klem fra Jorunn

Anonym sa...

Hei mamma.
Det ser godt ut. :)
Brødet var veldig vellykket ihvertfall, vi fikk jo smake på det i dag. Du er god til å lage god mat! :)
Colin er nå i seng, og jeg og Tore rydder litt i ting som skal kastes. Takk for koselig middag hos dere idag, mamma.
Klem silje.